Ringleder och skitsnack

Jacob Wallenberg, ordförande för Investor och en av Sveriges mäktigaste män, intervjuades nyligen av Financial Times och uttalade sig bland annat om riskerna med ett regeringsskifte.

Om Vänsterpartiet sa han till exempel att ”de vill ta bort all frihet och ser annorlunda på regeringens roll. De tycker att regeringen ska styra allt”.

Notera. Det är inte viss frihet, t ex friheten att sko sig på skattemedel genom “välfärdsföretag”, som ska bort. Nej, V vill att all frihet ska bort. Jonas Sjöstedt vill nämligen att regeringen ska bestämma allt. Ett häpnadsväckande påstående, minst sagt.

Wallenberg uttalar sig också om Bromma flygplats, som han vill ha kvar, och Förbifart Stockholm, som han vill bygga. Han vet nämligen att ”Tirana och Stockholm är de enda två europeiska huvudstäderna utan ringled”.

Detta är ju minst sagt belastande. Bara fattiga och efterblivna, nyss agrarkommunistiska Tirana, och så Stockholm då där snart ingen frihet alls finns om Reinfeldt förlorar valet, saknar denna symbol för frihet och välfärd, menar Wallenberg.

Nu är ju visserligen inte Förbifart Stockholm någon ringled. Men det är ju fullt möjligt att Wallenberg passar på att slå ett slag även för Österleden – en motorvägstunnel som borgarna vill ska knyta ihop en ringled runt stan – men glömde att nämna att han bytte samtalsämne.

Eller så blandar han ihop orden. Kanske menar Wallenberg att det bara är Stockholm och Tirana av Europas huvudstäder som saknar en förbifart, men råkar säga ringled? Detta kanske är mest troligt, för det är nämligen vad Bil Sweden påstod i en annonskampanj för några år sedan. Wallenberg kanske vagt minns den?

albanienannons(1)

Men oavsett om Wallenberg menade ringled eller förbifart är förekomsten av dylika i Europas huvudstäder något som går ganska lätt att kolla. Jag gör det själv en kväll när fotbolls-VM är olidligt spännande. Det tar väl någon timme.

Sammanfattningsvis: Europa har 50 länder, men två huvudstäder – Ankara och Nicosia – ligger i Asien och räknas därför inte in. Återstår 48.

Min definition av en ringled är en sammanhängande motorväg eller motorled som går runt hela innerstan. En koll på kartan – Google maps – visar att 14 huvudstäder i Europa har ringleder, medan 34 inte har. Med andra ord utgör Stockholm och Tirana och de 32 ytterligare städerna utan ringled en klar majoritet – 70 procent – av Europas huvudstäder.

Wallenberg har alltså fel. Men han kanske inte menade ringled utan förbifart? Med förbifart avser jag en motorväg eller motorled som är dragen så att trafik kan passera utan att behöva åka in i själva staden. Problemet är förstås att med den definitionen har Stockholm redan en förbifart – Essingeleden.

Men det kanske stämmer för Tirana i alla fall? Jo. Men av tabellen framkommer att Albanien inte är ensam. 18 huvudstäder i Europa saknar en förbifart, men Stockholm är alltså inte en av dem. 30 huvudstäder har en förbifart.

Här nere i Söderort tycker vi att det är märkligt och faktiskt skrämmande hur en person i Wallenbergs ställning kan snacka så mycket skit, rent ut sagt, utan att ifrågasättas nästan alls. Tvärtom gick infrastrukturminister Catarina Elmsäter-Svärd ut och berömde Wallenbergs skitsnack.

”Jag tycker att det är väldigt bra att han lyfter upp det här, för jag ser på det här med samma oro”, sa hon till Dagens Industri.

Är detta ett problem? Ja, det är dåligt om människor i maktpositioner far med osanning. Det är ännu värre om investeringar på tiotals miljarder legitimeras av deras lögner. Det är ovärdigt och odemokratiskt, oavsett om du heter Wallenberg, Elmsäter-Svärd eller representerar bilindustrin.

huvudstäder med ringled - tabell 2

Se även Yimby på samma tema.

Advertisements

7 thoughts on “Ringleder och skitsnack

  1. Bra genomgång, fast tveksamt om Wien kan anses ha en ringled. Visserligen finns en sammanhängande motorväg runt staden, men i väster går den c:a 6 mil utanför staden. Känns som att det kanske saknas en entydig definition av en ringled.

    • Det finns säkert en del fler tveksamma fall, och som sagt ingen jätteprecis definition. Vad gäller Wien tänkte jag att väg 221 som går i en båge norr och väster om innerstan och ser ut att bestå av åtminstone fyra filer fick bilda en ring tillsammans med motorvägarna A22 och A23 österut och söderut. Men 221 kan ju vara mer av en bred stadsgata, typ Valhallavägen, och då är det ju ingen ringled.

      • Väg 221 (Gürtel) i Wien är definitivt en stadsgata, jämförbar med Valhallavägen.

  2. Pingback: Så fick då vapenaffären ännu ett ansikte | PEPPRAT RÖDGRÖNT

  3. Pingback: Trycket mot S att dumpa Förbifarten ökar | Nere i Söderort

  4. Det som markeras som stad i google maps är mer än innerstaden, och flera av de städer du påstår sakna förbifart har större vägar som går klart utanför innerstaden, även om de någonstans kanske skär själva stadsgränsen. Belgrad har E-75, Budapest har M31/M0, Bukarest har en hel ringled (A3), Chişinau har M21/E581, etc…

    • Man får en ganska bra uppfattning genom Google-maps, och kan i de flesta fall entydigt slå fast om en stad har en ringled eller inte. Men jag är öppen för att jag kan ha felbedömt i ett eller annat fall. Men knappast så grovt att det gör Wallenbergs påstående rimligt.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s